środa, 11 kwietnia 2018

System bezkluczykowy - rzecz, bez której nie kupię samochodu

Wychodzisz ze sklepu. 
W ręku 5 siatek, każda waży po 1,5 kg. Oczywiście nie wzięłaś sklepowego wózka bo przecież weszłaś tylko po jedną rzecz... i gdzie się znów podziały te kluczyki do samochodu?

A może inna sytuacja?

Idziesz do samochodu. Niesiesz jedno dziecko, drugie trzymasz za rączkę, jednocześnie taszcząc torebkę, 3 zabawki i najlepiej jeszcze wózek, który parzy Twoje maleństwo i pociecha za nic nie chce w nim siedzieć. Potrzebujesz kluczyków na już i na teraz by pozbyć się całego tego majdanu. 
A kluczyki leżą akurat na samym dnie torebki. Twojej torebki, w której jest wszystko, a kluczyki jak zawsze, znajdziesz jako ostatnie.
Znasz te scenariusze?
To teraz wyobraź sobie, że kluczyków wcale nie musisz szukać.
Po prostu podchodzisz i otwierasz samochód. Wkładasz wszystkie toboły i jedziesz. 






System bezkluczykowy KeyLess Go

System bezkluczykowy Ford KeyLess Go pozwala otwierać i zamykać drzwi samochodu oraz bagażnik bez konieczności wyjmowania i naciskania kluczyka. Wystarczy, że mamy kluczyk przy sobie, w kieszeni, torebce czy plecaku i naciśniemy przycisk umieszczony na drzwiach kierowcy lub pasażera. Po naciśnięciu guzika, drzwi się otworzą, a samochód uruchomimy wciskając sprzęgło i włącznik Ford Power znajdujący się przy kierownicy.

Dzięki KeyLess Go wszystko jest banalnie proste.




Podobnie rzecz ma się z zamykaniem samochodu. Wysiadamy, wciskamy guziczek na klamce i auto jest zamknięte. Co więcej - oddzielnie działa system zamykania samochodu i bagażnika. To znaczy, że przy zamkniętym samochodzie możemy otworzyć sam bagażnik - wracając ze sklepu wkładamy od razu zakupy do bagażnika bez konieczności otwierania całego samochodu. Jeśli przypomnimy sobie, że musimy jeszcze wrócić do sklepu po bułkę, to po prostu zamykamy klapę i idziemy. Oczywiście bagażnik zamyka się automatycznie razem z resztą samochodu.

W nowych Fordach system ten został unowocześniony i nosi nazwę Ford KeyFree. Ford KeyFree różni się od KeyLess Go tym, że bagażnik sam otwiera się po przesunięciu stopą pod tylnym zderzakiem. Nie wymaga zatem żadnego angażu naszych zajętych rąk. Brzmi bosko.


Jak działa system bezkluczykowy?

Kluczyk Smart Key i samochód wyposażone są w nadajniki - czujniki radiowe. Dzięki komunikacji radiowej urządzenia wymieniają się odpowiednimi kodami i zwalniają/zakładają blokadę na drzwi. W celu zmaksymalizowania bezpieczeństwa system ma zasięg tylko kilkudziesięciu centymetrów. W praktyce wygląda to tak, że muszę stać z torebką w której mam kluczyk przy samochodzie, żeby druga osoba mogła go otworzyć. Przyciski do otwierania umieszczone są w klamkach przednich drzwi. Gdy stanę w połowie tylnych drzwi samochód jeszcze złapie zasięg kluczyka i pojazd uda się otworzyć, jednak gdy będę z tyłu, przy bagażniku, już nie. 

Oczywiście, żeby odpalić samochód, kluczyk musi się znajdować wewnątrz pojazdu. Może to być tylny rząd siedzeń lub bagażnik (w przypadku Forda Fiesty) .
Jeśli natomiast kluczyk znajdzie się poza samochodem, a pojazd jest uruchomiony (powiedzmy, że mąż prowadzi, ja oczywiście kluczyk mam schowany w torebce ale wysiadam, żeby zająć kolejkę w Lidlu podczas szału na crocsy i zapominam mu go oddać :)) na wyświetlaczu auta wyświetli się komunikat, że kluczyk znalazł się poza pojazdem, jednak rzecz jasna samochód nie zgaśnie. Będzie uruchomiony dopóki go nie wyłączymy ale odpalić ponownie już się go nie da.



Ford KeyLess Go awaryjność

Jak w przypadku każdego urządzenia naszpikowanego elektroniką, a za takie należy uznać samochód z systemem bezkluczykowym, ryzyko awarii jest większe niż w przypadku uruchamiania tradycyjnego. Żeby zminimalizować ryzyko przykrych niespodzianek należy pamiętać o regularnej wymianie baterii w kluczyku,  jednak nie jest to specjalnie trudne bo samochód poinformuje nas komunikatem gdy bateria będzie słaba. Jeśli jednak bateria padnie a my jesteśmy "w terenie", możemy skorzystać z awaryjnego trybu uruchamiania samochodu. Mój samochód użytkuję 4 lata. Nie miałam z systemem nigdy żadnego problemu.

Dostęp bezkluczykowy wady

Największą wadą systemu bezkluczykowego jest to, że możemy zapomnieć jak wygląda nasz kluczyk od samochodu :) Swój często noszę w torebce w ogóle go nie wyjmując przez kilka tygodni, aż w końcu wpada tak bardzo na dno, że mąż gdy chce przestawić samochód woli zabrać ze sobą całą torbę niż go szukać :)

Drugą wadą systemu bezkluczykowego jest jego podatność na potencjalną kradzież metodą "na przedłużacz". Z racji tego, że system działa na zasadzie transmisji sygnału, złodzieje opracowali prostą metodę kradzieży. Po obserwacji naszych zachowań jeden z nich staje obok nas, siedzących w kawiarni, z urządzeniem przedłużającym sygnał z naszego kluczyka, a drugi jak gdyby nigdy nic w tym czasie otwiera samochód i odjeżdza. Wymagana przez system bliska odległość pomiędzy kluczykiem a samochodem zostaje oszukana i dostęp bezkluczykowy myśli, że kluczyk a tym samym właściciel, znajduje się obok samochodu. Złodziej otwiera auto, odpala i odjeżdża. Ciężko się przed tą metodą uchronić. Na ten moment jedyny sposób obrony to noszenie kluczyka w specjalnym etui pochłaniającym fale radiowe emitowane przez radio (alternatywnie możemy owinąć go folią aluminiową) i wyjmowanie kluczyka dopiero przy samochodzie. Kompletnie mija się to jednak z celem, do którego stworzony został Keyless Go oraz z wygodą jego użytkowania.
Producenci pracują nad zamontowaniem w kluczykach czujnika ruchu, który aktywowałby otwarcie pojazdu tylko jeśli kierowca pozostaje w ruchu. Pomysł jest jednak dopiero w fazie testów. Realnie pozostaje po prostu ubezpieczyć samochód. Póki co ubezpieczyciele nie pytają o to czy samochód wyposażony jest w system bezkluczykowy, podejrzewam, że z czasem się to zmieni i będzie wpływać na wysokość składki jednak póki co korzystajmy z wygody tego genialnego wyposażenia samochodu.




Ford Fiesta Mk7 - idealny samochód dla kobiety

Korzystając z okazji, pokażę Wam najlepszy samochód dla kobiety jakim jest Ford Fiesta Mk7.  Kocham swoją Fiestunię miłością ogromną. Jest genialnym miejskim (i nie tylko, jak widać na zdjęciu :)) samochodem. Fiechą jeżdżę 4 lata. Przez ten czas oprócz napraw eksploatacyjnych jak hamulce, klocki i płyny nie miałam poważniejszych usterek. 

Moja Fiesta jest absolutnie wyjątkowa i przekochana. Począwszy od koloru - w pięknie mieniącym się śliwkowym odcieniu, poprzez agresywny wygląd (felgi 17 i spojler) z absolutnie odjechanym wnętrzem, aż do wyposażenia w praktycznie najbogatszej wersji.









Ford Fiesta dane techniczne

Moja Fiesta to rocznik 2009 i dziś na liczniku stuknęło jej186 tysięcy. Pod maską schowany jest silnik diesla 1.6 o mocy 90KM. Średnie spalanie to 6.5 litra, jednak warto podkreślić, że jeżdżę w przeważającej większości na krótkie dystanse. Nie narzekam na moc Fiestuni. Wiadomo, mogłaby być mocniejsza ale jeśli jadę sama to naprawdę ładnie się zbiera. Z pasażerem jest już gorzej, zwłaszcza jeśli jest osobą korpulentnych rozmiarów. Może uściślę co oznacza, że ładnie się zbiera:)  Po prostu lubię się ścigać "spod świateł", z różnymi rywalami :) Zazwyczaj wygrywam, korzystając także z elementu zaskoczenia:) Obecnie ceny Forda Fiesty oscylują w granicach 20 - 25 tysięcy złotych, w zależności od wersji wyposażenia,  silnika i przebiegu.

Ford Fiesta wyposażenie

  • system bezkluczykowy KeyLess Go
  • tempomat
  • elektrycznie sterowane lusterka
  • podgrzewana przednia szyba
  • zestaw głośnomówiący do telefonu wraz z bluetooth
  • sterowanie radiem i telefonem z kierownicy
  • elektrycznie otwierane szyby (tu niestety występuje jedna z wad mojego forda - szyby elektrycznie otwierane tylko z przodu, z tyłu są na korbkę. Oczywiście, mam świadomość tego, że jest to obciach;))
  • odtwarzanie muzyki z usb, telefonu i aux
  • automatyczna klimatyzacja
  • lusterko elektrochromatyczne
  • dwukolorowa deska rozdzielcza
  • czujnik zmierzchu
  • czujnik deszczu 
  • pakiet chrom + spojler
  • przyciemniane tylne szyby
  • światła przeciwmgielne
  • światła soczewkowe
  • pakiet oświetlenia nastrojowego
  • system Easy Fuel
  • system Go Home
  • hak
  • opcja szybkiego nagrzewania wnętrza, która wykorzystuje ciepło spalin do ogrzania kabiny
    i dzięki temu w zimie szybko jest ciepło





Ford Fiesta Mk 7 problemy i typowe usterki

  • mały bagażnik i mało miejsca dla pasażerów. Niestety na to nic nie poradzimy. Z Fiesty samochodu rodzinnego nie zrobimy. Świetnie się za to sprawdza jako drugi samochód w 4 osobowej rodzinie.
  • od samego początku w mojej Fieście, w okresie dużej wilgotności powietrza występuje problem z restartowaniem się bluetootha podczas rozmowy telefonicznej. Nic z tym nigdy nie robiłam bo po restarcie rozmowa jest kontynuowana i sytuacja nie dzieje się zbyt często.
  • w Fiestach tej generacji typowe są problemy z wiatrakiem chłodzącym samochód. Szwankuje przekaźnik i wiatrak po zgaszeniu silnika jeszcze przez kilka minut pracuje nim się wyłączy. Problem rozwiązuje czyszczenie bądź wymiana przekaźnika - w zależności od stopnia zaawansowania usterki.
  • stosunkowo często przepalają się żarówki świateł mijania

Wózek w bagażniku Forda Fiesty

Ford Fiesta na drodze

Oprócz żwawego silnika Fiesta charakteryzuje się doskonałą przyczepnością do drogi. Rewelacyjnie się prowadzi, a na zakrętach znakomicie trzyma się trasy. Silnik nie jest głośny. Samochód dobrze wybiera także nierówności w drodze. Moja Fiesta posiada fabrycznie wbudowany hak, dzięki czemu przydaje się nie tylko do miejskiej jazdy. Polecam ten świetny samochód każdej kobiecie i każdemu mężczyźnie szukającemu auta dla wybranki swojego serca :)







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz